Handboek communicatiestrategie - Betteke van Ruler
Het laatste dat emeritus hoogleraar Betteke van Ruler doet, is op haar lauweren rusten. Bovendien is haar kennis en inzicht nog geenszins belegen, zoals we allemaal weten uit haar masterclasses en andere recente optredens. Met haar nieuwe handboek communicatiestrategie slaagt ze erin om de huidige stand van wetenschap en communicatiepraktijk in nog geen 200 pagina’s samen te vatten. En dat doet ze op een manier die een rode draad is in haar werk: ze slaat letterlijk een brug tussen theorie en praktijk door de gekozen vorm.
Het hart van het handboek wordt gevormd door het Strategisch Communicatieframe dat ze vijf jaar geleden samen met Frank Körver ontwikkelde. De acht bouwstenen van het frame worden stuk voor stuk toegelicht en uitgewerkt aan de hand van de theoretische onderbouwing én een casus, het fictieve bedrijf Future Fashion, waarvoor een complete communicatiestrategie wordt uitgewerkt. De bouwstenen van het frame worden ingeleid met vijf hoofdstukken, gelardeerd met handige schema’s en afgewisseld met 16 praktijkverhalen van vakgenoten.
Ieder hoofdstuk begint met enkele vragen en afgesloten met de antwoorden daarop. Een mooi handvat voor studenten die met het handboek aan de slag gaan. Overigens is het boek wat mij betreft méér dan een studieboek. Door de rijke verhalen en concrete handvatten is het eerder een schatkist voor iedere vakgenoot. Groen én rijp.
Recensent: Jaap de Bruijn
Titel: Handboek communicatiestrategie
Auteur: Betteke van ruler
Uitgever: Boom Uitgevers
Jaar van uitgave: 2020
ISBN nummer: 978 90 2440 8306
Aantal pagina's: 200
Prijs: € 29,95
Aantal sterren: 5 sterren