Succesvol samengaan met een internationale PR-organisatie
Yellow Communications is sinds 1 december onderdeel van het wereldwijde communicatiebureau Clarity. Dat klinkt misschien als: smakelijk Nederlands PR-hapje wordt opgeslokt door internationale veelvraat. Het tegendeel is waar. Met de ruim 50 nieuwe collega’s in de VS en het VK kan Yellow nu pas echt haar vleugels uitslaan. Kern van de succesvolle overname zijn wat mij betreft een gedeelde visie en het behoud van je karakter.
Er verandert natuurlijk wel iets als je wordt overgenomen door een wereldspeler in communicatie. Ten eerste de naam. Sinds de oprichting in 2005 door Karin van Geelen is gestaag gebouwd aan het merk en de reputatie van Yellow Communications. Die naam verdwijnt nu in één klap. Maar wat zegt een naam? Ons bureau, dat is vooral het team van enthousiaste PR-professionals en hun betrokkenheid, expertise en enthousiasme. Dat zijn onze aansprekende klanten in IT, healthtech en energie, de goede contacten met journalisten en media, de successen en leermomenten.
We geloven in dezelfde waarden
Het karakter van ons bureau sluit naadloos aan bij dat van Clarity – en dat is cruciaal. In de eerste gesprekken kwamen we er al achter dat onze visies, werkwijzen en cultuur erg overeenkomen. We geloven in dezelfde waarden en aanpak en in eerlijkheid. Allebei zijn we ervan overtuigd dat we vanuit de persoonlijke relatie en oprechte interesse een verschil kunnen maken voor onze klanten en hun projecten. Dat betekent soms ook dat je ‘nee’ zegt tegen een voorgestelde aanpak van een klant, omdat je op basis van je expertise weet dat een andere manier tot een beter eindresultaat leidt. Clarity hanteert als kernwaarden 'global', 'positive' en 'fearless'. Dat zijn waarden die wij volledig onderschrijven. Hoewel, van onze internationale collega’s leren we misschien wel dat we als nuchtere Hollanders best iets meer 'fearless' mogen zijn in het vieren van onze successen.
Virtuele borrels en koffiedates
Overeenkomsten in visie en karakter betekenen overigens nog niet dat het samengaan volledig vanzelf gaat. De teams moeten natuurlijk ook echt gaan samenwerken. In september zijn we al gestart met een digitale borrel met al onze internationale collega’s via Zoom. We zijn niet meer met z’n tienen maar met ruim 60 medewerkers. Met virtuele koffiedates leren we iedereen langzaam maar zeker beter kennen. Daarnaast hebben we de afgelopen maanden systemen, processen en voorwaarden samengevoegd. Zoals gezegd is voor de buitenwereld de nieuwe naam de meest in het oog springende verandering. De belangrijkste doelstellingen die we voor onszelf geformuleerd hebben is om in de laatste maanden van 2020 onze belangrijkste doelgroepen te informeren over de naamswijziging. Vanaf volgend jaar gaan we nog meer inzetten op de positionering van Clarity in de markt.
Rebranding en communicatiefundament
Voor de rebranding hebben we lokaal een sprintteam samengesteld, dat zich heeft gebogen over de messaging, positionering, doelen en bijbehorende middelen. Het sprintteam heeft vervolgens een communicatiefundament opgeleverd met de belangrijkste boodschappen, doelgroepen en andere essentiële informatie. Vervolgens heeft het team een marketingplanning opgesteld voor de laatste maanden van dit jaar, waarbij de focus lag op het informeren van de doelgroepen over de overname. Omdat we ook volgend jaar graag veel aandacht willen genereren voor Clarity in de verschillende regio’s, is er in ieder kantoor in ieder geval één iemand verantwoordelijk voor onze eigen PR en marketing. In onze regio ben ik hiervoor geselecteerd.
De belangrijkste les
Wat zijn de lessen die we afgelopen maanden hebben geleerd? Een praktische les is dat het communicatiefundament ons bijvoorbeeld heel erg heeft geholpen om de belangrijkste kaders te schetsen. Dat geeft ons nu ook een praktisch naslagwerk waar we op terug kunnen vallen bij alle marketing- en communicatie-uitingen. De belangrijkste les is wat ons betreft dat er een ‘klik’ is met elkaar. Voel je je prettig bij elkaar, deel je dezelfde waarden, kun je van elkaar leren? Als dat zo is dan voelt het samengaan - dat hebben wij echt ondervonden de afgelopen drie maanden – als een warm bad. Hoewel tools en processen hier en daar zijn veranderd of gaan veranderen, zorgt vooral de gemeenschappelijke cultuur ervoor dat de overname soepel, moeiteloos en met volledige instemming van alle collega’s verloopt.