Logo Zoeken

André Manning: "Kennisdelen is het belangrijkste uitgangspunt”

20 mei 2020De redactie

Even kletsen met de directeur van de beroepsvereniging. Op Logeionline kan het. André Manning is de directeur van Logeion en we vragen hem hoe hij tegen de waarde en werking van de online community aankijkt.

beeld 705x220 QA André.jpg

Hoe is (het idee voor) Logeionline ontstaan? En vanuit welke behoefte, die van het bestuur of van de leden?
André vertelt: "Het idee speelde al een tijdje, maar het kwam eigenlijk in een stroomversnelling tijdens de zogeheten keukentafelgesprekken die we regelmatig aan het einde van het jaar met een aantal actieve leden organiseren. Tijdens deze gesprekken in 2018 werd het idee concreet om een online Logeion-community in het leven te roepen met als doel de verbinding tussen de leden te faciliteren rondom de thema’s kennis en intervisie. Het bestuur was direct enthousiast. En vervolgens hebben we community management ook onderdeel gemaakt van de functie van onze bureaumedewerker die verantwoordelijk is voor interne communicatie. Iets wat je in ons geval ook ledencommunicatie zou kunnen noemen. Als je naar ontwikkelingen in het vak kijkt en ook wat andere organisaties doen op dit gebied, dan kom je al snel uit bij community management. Ook om de betrokkenheid van, in ons geval, de leden te vergroten.”

Waarom is voor een organisatie of vereniging een online community waardevol?
“Een van de belangrijkste doelstellingen van Logeion is om vakgegnoten met elkaar te verbinden, met name op het gebied van kennisdelen”, zegt André. “Een ledencommunity is daar een perfect platform voor, omdat je in een vertrouwde, beschermde omgeving kennis kunt delen en kennis kunt halen. Daarnaast hebben we als vereniging een taak om het vak samen te blijven ontwikkelen en veel van onze leden spelen daar een rol in, in bijvoorbeeld een vakgroep. Dan is het handig om Logeionline daarvoor te gebruiken. Daarnaast hopen we natuurlijk ook dat er – juist in deze lastige tijden – virtueel netwerken plaatsvindt, waar je dat normaal gesproken tijdens bijeenkomsten kunt doen.”

En wat is de meerwaarde van een online community voor leden?
“Kennisdelen en interactie met andere leden zonder dat het direct een sales pitch wordt. Natuurlijk kun je dat ook via sociale media zoals LinkedIn doen, maar Logeionline biedt in mijn ogen net meer vrijheid en mogelijkheden om dat in een vertrouwde omgeving te doen”, vindt André.

Logeion besteed op allerlei fronten steeds meer aandacht aan community management. Voorzie je dat dit vakspecialisme steeds meer gaat groeien binnen het communicatievak?
André zegt: “Zeker. Ik denk dat wanneer je als organisatie betrokken medewerkers– en als vereniging betrokken leden – wilt hebben, dan is community management een wezenlijk onderdeel van je communicatiestrategie en -uitvoering. Het is een aanvulling op de wat meer traditionele manier van communiceren met je leden. Daarom is deze Week van Logeionline ook zo belangrijk. Om onze leden te laten zien dat een onderdeel van je lidmaatschap ook een actieve community van vakgenoten is, met kennisdelen als belangrijkste uitgangspunt.”

Ben jij zelf ook actief op de community? Wat vind jij de leukste plek van de community en waar zou jij in de toekomst aan willen bijdragen?
André reageert: “Jazeker, ik ben de beheerder van een aantal groepen en steek op dit moment veel energie in mijn groep Communicatie in het Nieuws. Dat vind ik leuk om te doen. En omdat ik jaren in een internationale omgeving heb gewerkt vind ik het leuk om internationale maar ook Nederlandse vakinhoudelijke artikelen met collega’s te delen. Daarnaast ben ik ook lid van verschillende groepen (eigenlijk te veel om allemaal in actief te zijn als ik eerlijk ben). Ook vind ik het leuk om te zien dat we de C inmiddels ook vrij snel digitaal beschikbaar op Logeionline stellen aan onze leden zonder dat we deze direct de wereld in slingeren. Een volgende stap is wat mij betreft een idee dat al langer rondzingt en waar een aantal leden al enthousiast mee aan de slag is: podcasts over het vak. Dat zou ik ook graag na de zomer willen realiseren en dan via Logeionline als eerste de podcasts aan onze leden ter beschikking willen stellen."