Logo Zoeken
Blog

Zo eenvoudig dat je ervan schrikt

3 september 2019Sarada Sant

Het behalen van succes en jezelf zo lang mogelijk staande houden in een competitieve markt, dat zijn toch wel de kerndoelen van menig strategisch bedrijfsplan. Het behalen van succes heeft alles te maken met een goede (marketing)strategie. Maar wie heeft gezegd dat zo’n strategie ingewikkeld moet zijn? Logeion organiseert met enige regelmaat ‘Enter the Firm’ bijeenkomsten, waarbij leden een kijkje in de keuken krijgen bij spraakmakende bedrijven.

walking705x220.jpg

Eén van deze bijeenkomsten vond plaats bij het oer-Hollandse Zeeman, waar de deelnemers getrakteerd werden op een aantal punten waaraan een succesvolle marketingstrategie in ieder geval moet voldoen. Neem een voorbeeld aan de ludieke acties van Zeeman, zoals de succesvolle trouwjurk campagne waar zij in 2016 de headlines mee haalden. Of de baanbrekende campagne van de sneaker, die het bedrijf onlangs uitbracht. Het is bijzonder om te zien hoe een retailketen als Zeeman zich staande weet te houden in de turbulente markt, waar veel bekende ketens omvallen. Dit alles heeft te maken met de succesvolle marketingstrategie van Zeeman. Tijdens de ‘Enter-the-Firm’ behandelde Zeeman een aantal punten waaraan een succesvolle marketingstrategie in ieder geval moet voldoen. Die wil ik je natuurlijk niet onthouden! Dit zijn de drie belangrijkste pijlers:

1. Het bepalen van je imago

Bij het bepalen van je imago denk je allereerst na over je huidige imago. Wat vindt de doelgroep die je nu bereikt van jou? Hierbij kun je jezelf afvragen of dit is hoe jij over wilt komen. Denk vervolgens na over je gewenste imago en zet huidig en gewenst tegenover elkaar. Daarna kun je gaan nadenken over de toekomst: hoe zou je over een bepaalde tijd in de markt willen staan? Een imago valt of staat met zichtbaarheid dus zorg ervoor dat je gewenste imago gelijk is aan het huidige imago dat je naar buiten uitstraalt.

2. Strategie

Bij het opstellen van een strategie is het belangrijk dat je dicht bij je imago blijft. Je wilt immers geen activiteiten opstarten die niet aan het imago voldoen. Denk bij het opstellen van een strategie goed na over wat de klanten van jou willen weten. Een belangrijke tip hierbij: focus op één onderwerp, bijvoorbeeld transparantie. Door op één onderwerp te focussen, maak je de strategie voor jezelf haalbaar.

3. Concept

Houd bij het bepalen van het concept te allen tijde in je achterhoofd dat je verhaal authentiek moet zijn. Probeer je te onderscheiden van je concurrentie. Veel bedrijven zetten nu in op het vertellen van verhalen over chatbots, want chatbots zijn ‘hot’. Dit statement is echter allang achterhaald, want iedereen schrijft nu over chatbots. Onderscheid jezelf door hier juist niet aan mee te doen en je eigen verhaal te bedenken.

Het behalen van succes kan dus in drie eenvoudige stappen. Houd vooral in je achterhoofd om authentiek te zijn, dicht bij jezelf te blijven en probeer je te onderscheiden op de markt. En schrik niet, zo eenvoudig kan het zijn!

Deze blog is geschreven door: Sarada Sant, Communicatie- en PR-medewerker bij Yellow Communications.