Een terugblik op het CommunicatieCollege ‘Thought Leadership’ van Mignon van Halderen
Vorige week dinsdag gaf Mignon van Halderen het CommunicatieCollege ‘Thought Leadership in a society of change’ bij Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven – stad van de hightech en design. De rol van design vervlocht Mignon in haar verhaal over Thought Leadership.
Mignon begon met het schetsen van de veranderende samenleving met zaken als Artificial Intelligence, zelfrijdende auto´s en vooral de manier waarop ons denken hierdoor verandert.
Daarna kwam Thought Leadership uitgebreid aan bod. Wat is het? En, wat is het juist niet?
Thought Leadership is strategie
Thought Leadership is niet simpelweg een manier om je positionering in een oververzadigde markt te versterken. Als je goed naar de termen ‘thought’ en ‘leadership’ kijkt zie je dat er veel meer achter zit. Thought leaders hebben een vernieuwende kijk op thema´s die er voor klanten en de samenleving toe doen. Vanuit die ´thought´ durven ze in steen gebeitelde denkbeelden en gedragingen te bevragen en daarvoor nieuwe zienswijzen in de plaats te brengen. Ze tonen ‘leadership’ in het vertalen van die 'thought' naar concreet gedrag en resultaat.
Thought leaders durven hun strategie te verschuiven naar paradigma die uiting geven aan een nieuwe toekomst, aldus Mignon van Halderen. De communicatieprofessional is daarin een belangrijke betekenis gevende, verbindende en mobiliserende schakel en zal daarbij zijn verbeeldingskracht steeds meer moeten gaan vergroten.
Juist daar ziet Mignon een steeds belangrijkere rol voor design en design-thinking. Met eigentijdse voorbeelden van verschillende Nederlandse ontwerpers liet Mignon zien hoe design toekomstige realiteiten (be)grijpbaar kan maken en onze vaak nog talige vorm van communicatie kan versterken. Ook legde ze uit hoe design-thinking ons creatieve vermogen kan stretchen om tot vernieuwende zienswijzen te komen.
Wil Michels (Michels Communicatie, docent Fontys Hogeschool Communicatie) vatte dit samen als: “Thought Leadership koerst op visie en verbeelding en zeilt op denken en doen.” Pien Crispijn (Energy CS) plaatste nog aan kanttekening: “Er wordt nog te weinig gebruik gemaakt van (beeld)taal om het Novel point of view te duiden.”
Reacties
Tijdens het afsluitende vragenrondje onder leiding van Rosalinde van de Wall (Omnicom PR Group, bestuurslid Logeion) ontstond een mooie discussie over hoe er in de meeste organisaties over de communicatieafdeling wordt gedacht, als producent van middelen in plaats van verbeelders, verbinders en mobiliseerders. Tijdens de afsluitende borrel zei Koen Durlinger (Omnicom PR Group) hierover: “Wij als communicatieprofessionals moeten het paradigma over onszelf in beweging gaan brengen.”
Jos de Mooij (TNO) erkende dat het makkelijker gezegd dan gedaan is: “Er wordt veel gesproken over Thought Leadership, maar de invulling daarvan heeft meer voeten in de aarde dan we denken.”
Voor meer informatie over Thought Leadership kun je kijken op: http://www.dutchschoolofthought.com