Survivalkit voor verandering
Als communicatieprofessional word je aan heel wat uitdagingen onderworpen. De veranderde wereld zorgt ervoor dat je steeds meer multi-channel communicatie richting zeer verschillende doelgroepen dient te brengen, terwijl je nieuwe technologieën gebruikt. Neem daarbij nog eens de veeleisende consument en je voelt dat je er niet gaat komen door in de status quo en je vastgeroeste patronen te blijven hangen. En ik kan je garanderen, er zijn nog meer veranderingen op komst.
Vandaar dat het interessant is om te investeren in vaardigheden om beter, sneller en makkelijker om te gaan met al die veranderingen. Een van de belangrijkste vaardigheden hierbij is het uitstellen van je oordeel. Een hele simpele maar krachtige oefening hierbij is de 3 minuten-regel.
De 3 minuten-regel werkt als volgt: leg aan je collega’s uit dat mensen het liefst onmiddellijk oordelen, maar dat een oordeel uitstellen noodzakelijk is om tot nieuwe ideeën te komen. Je nodigt hen vervolgens uit om gedurende drie minuten volgens een ‘ja en’-manier te denken. In plaats van te reageren met een ideakiller (zoals ‘ja maar', 'hebben we al geprobeerd', 'geen budget’) dienen ze het idee te accepteren en er zelf iets aan toe te voegen. Het is hierbij interessant een overzicht van ideakillers centraal op de tafel te leggen. Je kunt een poster met ideakillers downloaden via de website www.ideakillers.net.
In deze drie minuten is de kwantiteit van de ideeën belangrijker dan de kwaliteit. Hierna zal je veel meer ideeën hebben dan na een normaal overleg. Ook onrealistische en onhaalbare ideeën, maar dat is geen probleem omdat je niet alle ideeën hoeft te implementeren. Misschien kan je wel een element van een bepaald idee gebruiken of verschillende kleine ideeën samenbrengen tot een of twee goede ideeën. Een ander groot voordeel van deze methode is dat iedereen de kans krijgt om bij te dragen. Daardoor wordt de kans groter dat een idee in de praktijk geïmplementeerd en gedragen wordt.
Een andere vaardigheid is dan weer iets meer gericht op het prikkelen van ondernemerschap. Vaak hebben we nog wel goede ideeën om iets te bereiken maar ondernemen we geen actie. Een simpele manier om tot meer acties te komen is het concept van de nano-actie. Een nano-actie is een eerste stapje dat je kunt nemen om te zien of een bepaald idee potentieel heeft of niet. Je mag er maximaal een uur aan besteden en niet meer dan 10 euro. Dus als het fout gaat is er niets ergs gebeurd, en je leert er altijd iets van. Dus in plaats van maanden bezig te zijn met een nieuw communicatieplan kun je je beter afvragen hoe je jouw ruwe plan kunt uittesten via een aantal nano-acties. Op die manier toets je het idee onmiddellijk in de praktijk en kun je veel sneller bijsturen.
Wil je meer weten over de ideakillers, nano-acties en nog vele andere manieren om je creativiteit en ondernemerschap te prikkelen, zorg dan dat je er zeker bij bent op 12 oktober bij de masterclass van Cyriel Kortleven.