Lees hier alles over vakgebieden rondom communicatie.
Accountability
Ethiek in woordvoering: “Wat vandaag groen is, kan morgen rood zijn”
10 juli 2014
"Een communicatieadviseur moet een instant besef hebben van wat wel en wat niet kan. Dat is niet iedereen gegeven", vindt Jan Driessen, die na zijn journalistieke carrière veertien jaar…
Hoe zet je de volgende stap in jouw loopbaan?
12 mei 2014
Je hebt verschillende stappen gezet om te komen waar je nu staat. Je koos voor het vak communicatie, geheel volgens plan of door stom toeval, na veel research of puur op onderbuik gevoel. Nu ben je…
Column C#2: Reclame
14 maart 2014
Onlangs was het fenomeen reclame onderwerp van een soort debatje in de Volkskrant. Het begon, geloof ik, met Sylvia Witteman die in haar column benadrukte dat reclame belangrijk is voor kwaliteit,…
Column C#1: Geen 18? Geen druppel!
14 februari 2014
Jongeren moeten sinds 1 januari achttien zijn om alcohol te mogen drinken. Daarover moeten zij, en degenen die alcohol verkopen, geïnformeerd worden. Dat gebeurtop veel manieren, variërend…
Voorlichters: luis in de pels van de organisatie
7 februari 2014
In de afgelopen weken klaagde de meervoudig bekroonde Zembla-journalist Ton van der Ham over de ‘voorlichtersterreur’. De klassieke tegenstelling tussen voorlichters en journalisten is…
Guido Rijnja over de toekomst van onzekerheidscommunicatie
29 januari 2014
Alles draait om twijfel (de toekomst van onzekerheidscommunicatie) door Guido W. Rijnja, adviseur communicatiebeleid bij de Nederlandse Rijksvoorlichtingsdienst in Den Haag
Onzekerheid is troef en…
Hoe herken je de vernieuwer?
18 december 2013
Buitengesloten. Tegengewerkt. Ongemak. Voilà: drie kenmerken van mensen die grote innovaties tot stand brachten. Althans, als we Anton Blok mogen geloven, die onlangs een intrigerende studie…
Column C#8: Participatiesamenleving
11 november 2013
Koning Willem Alexander heeft zijn eerste troonrede uitgesproken. Een belangrijk moment was dat. Omdat het zijn eerste troonrede was, maar ook omdat toespraken aan belang lijken te winnen. In Amerika…
Ron van der Jagt: 'Bouwen aan vertrouwen vereist communicatief leiderschap'
30 augustus 2013
Het kabinet is aan zet. Het is zaak te gaan bouwen aan vertrouwen, om de economie en ons land weer in beweging te krijgen. Dat vraagt om communicatief leiderschap. Met heldere keuzes en een visie op…
Column C#6: Lopend vuur
12 augustus 2013
De Volkskrant heeft een rubriek over hoe nieuws zich via media verspreidt: lopend vuur. De rubriek laat zien dat het bericht bij elke overname meer of minder verandert. Het doet denken aan een…
Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.