Never talk strategy - Robert Wester
donderdag 10 november 2016 van 14:30 uur tot 17:45 uurLocatie
Hogeschool LeidenZernikedreef 11
2333 CK Leiden
Visie is als de olifant die het uitzicht belemmert', zei Mark Rutte enkele jaren geleden. 'Als visie een blauwdruk voor de toekomst betekent, dan verzet alles wat liberaal is in mij zich daartegen.' Liever kiest hij pragmatisch en optimistisch voor haalbare oplossingen. Tegelijkertijd heeft dit kabinet wel vele hervormingen doorgevoerd die eerdere kabinetten voor zich uitschoven. Is het nou bewuste strategie van de minister president om dat geen visie te noemen? Het lijkt op een afleidingsmanoeuvre. Joop den Uyl zei ooit het tegenovergestelde: “waar visie ontbreekt, komt het volk om”. Maar wie is er eigenlijk succesvoller gebleken? Tijdens het CommunicatieCollege ‘Never talk strategy’ op 10 november neemt Berenschotadviseur Robert Wester je mee in de vraag achter de vraag: wat zeggen politici nu echt? Is er sprake van bewuste strategie of niet? Wat is het vocabulaire dat wordt gebruikt? Hoe speelt de journalistiek hierop in? En welke rol speelt de communicatieafdeling daarbij?
Visie is als de olifant die het uitzicht belemmert', zei Mark Rutte enkele jaren geleden. 'Als visie een blauwdruk voor de toekomst betekent, dan verzet alles wat liberaal is in mij zich daartegen.' Liever kiest hij pragmatisch en optimistisch voor haalbare oplossingen. Tegelijkertijd heeft dit kabinet wel vele hervormingen doorgevoerd die eerdere kabinetten voor zich uitschoven. Is het nou bewuste strategie van de minister president om dat geen visie te noemen? Het lijkt op een afleidingsmanoeuvre. Joop den Uyl zei ooit het tegenovergestelde: “waar visie ontbreekt, komt het volk om”. Maar wie is er eigenlijk succesvoller gebleken?
Tijdens het CommunicatieCollege ‘Never talk strategy’ neemt Berenschotadviseur en Logeion Expert Panel-lid Robert Wester je mee in de vraag achter de vraag: wat zeggen politici nu echt? Is er sprake van bewuste strategie of niet? Wat is het vocabulaire dat wordt gebruikt? Hoe speelt de journalistiek hierop in? En welke rol speelt de communicatieafdeling daarbij? Weet tegelijkertijd dat er ook bij Wester zelf enige twijfel rijst of hij het achterste van zijn tong laat zien. Hij was immers bij de Rijksvoorlichtingsdienst woordvoerder van het Koninklijk Huis (tijdens de troonswisseling in 2013) en naaste adviseur van premier Rutte. De RVD heeft natuurlijk niet altijd het meest transparante imago. Wester kreeg ooit als feedback na een presentatie over zijn belevenissen bij het Koninklijk Huis: “ik heb nog nooit iemand zoveel woorden horen gebruiken terwijl hij helemaal niets zei”. Kortom: het is ook aan jezelf en de vakcollega's in de zaal om de gewenste duidelijkheid te creëren. Jan Willem Schouw, kennisadviseur bij de Academie voor Overheidscommunicatie, helpt je hierbij tijdens de aansluitende discussie.
“Never talk strategy” is het adagium dat gebruikt wordt door campagnestrategen. De vraag is of dat in deze tijd waarin werkelijk alles op straat ligt nog wel houdbaar is. En wat het betekent voor communicatieafdelingen. Het rapport Wallage gaf ooit aan dat de overheid maximaal transparant moet zijn zodat voor iedereen duidelijk is welke afwegingen ten grondslag liggen aan het uiteindelijke besluit. Toch lijkt de overheidscommunicatie alleen maar politieker te worden en vooral controle te willen houden op hoe politici in beeld komen. Hoe dicht je de kloof tussen de communicatieafdeling en de spin rooms van de campagnestrategen?
Weg met de stip op de horizon! Deze tijd vraagt om actie! De enige echte strategie is implementatie. De tijd van grote vergezichten en planmatige vast te stellen strategieën lijkt voorbij, daarin heeft Rutte groot gelijk. Het gaat veel meer om concrete zichtbare resultaten, implementatie – experimenteren – en dat zo agile mogelijk en in cocreatie met de omgeving. Aan de hand van concrete voorbeelden zoals Van A naar Beter, Defensie, Prorail en staatsbosbeheer geeft Wester aan hoe organisaties veel moderner gaan communiceren waarbij de CEO of de politicus een rol speelt maar zeker niet de hoofdrol. Communicatieafdelingen zijn in staat om hierbij impact te realiseren.
Dit CommunicatieCollege wordt mede mogelijk gemaakt door Hogeschool Leiden.
Over de sprekers
Jan Willem Naphegyi-Schouw
Robert Wester
Hogeschool Leiden
2333 CK LEIDEN Bekijk op Google Maps
Klik hier voor de routebeschrijving http://www.hsleiden.nl/routeleiden
De bus stopt voor de deur
Je kunt ook (vanaf het station) de bussen 221 of 43 nemen. Uitstappen bij halte Zernikedreef.
Per auto
De hogeschool is het makkelijkst te bereiken via de A44. Bij het Transferium de afslag Leiden 8 nemen. Onderaan de afslag de N206 richting Leiden Centrum nemen. Na ongeveer 1 kilometer bij Naturalis linksaf de Darwinweg op. Bij de rotonde ziet u aan uw linkerhand Hogeschool Leiden liggen.
Parkeergelegenheid
Let op! Hogeschool Leiden heeft een beperkt aantal parkeerplaatsen. Daarom raden wij bezoekers aan zoveel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer.
U kunt de parkeerplaats oprijden vanaf de Zernikedreef. Na de slagbomen linksaf P1 op. Als u doorrijdt volgt er nog een slagboom. Na deze slagboom ligt P2. De uitgang van de parkeerplaats ligt linksachter. Rij naar de slagbomen, welke automatisch open gaan. Dan komt u uit op de rotonde op de Wassenaarseweg. Om de veiligheid van de hogeschool te borgen, geldt op het parkeerterrein van Hogeschool Leiden een wegsleepregeling.
Veilig parkeren bij Hogeschool Leiden
Auto's die op het terrein van de hogeschool buiten de parkeervakken staan, leveren onveilige situaties op. Om de veiligheid en bereikbaarheid van de hogeschool te kunnen borgen, worden deze verkeerd geparkeerde auto's door Hogeschool Leiden weggesleept.
Prijzen
Kostenoverzicht:
Leden: € 65,00
Logeion Young Professionals: € 32,50
Niet-leden: € 130,00
Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 2 november 2016.
Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.