Hoe beïnvloed je gedrag?
donderdag 3 november 2016 van 15:00 uur tot 18:15 uurLocatie
Hogeschool Utrecht - Faculteit Gezondheidszorg en Institute for Life Sciences and ChemistryHeidelberglaan 7
3584CS Utrecht
Gezonder, veiliger en duurzamer gedrag, het lijkt zo eenvoudig. Je vertelt je doelgroep gewoon waarom ze er belang bij hebben zich anders te gedragen en klaar. Toch? En als dat niet werkt, pas je een oude opvoederstruc toe: je laat zien wat er gebeurt wanneer de doelgroep gewoon doorgaat met het ongewenste gedrag. Simpel toch? Iedereen die weleens heeft geprobeerd om een ander zich anders te laten gedragen – of nog lastiger, het gedrag van anderen te veranderen – heeft gemerkt dat de werkelijkheid weerbarstiger is.
Inclusief het nieuwe boek van Sander Hermsen en Reint Jan Renes: Draaiboek voor gedragsverandering
Gezonder, veiliger en duurzamer gedrag, het lijkt zo eenvoudig. Je vertelt je doelgroep gewoon waarom ze er belang bij hebben zich anders te gedragen en klaar. Toch? En als dat niet werkt, pas je een oude opvoederstruc toe: je laat zien wat er gebeurt wanneer de doelgroep gewoon doorgaat met het ongewenste gedrag. Simpel toch? Iedereen die weleens heeft geprobeerd om een ander zich anders te laten gedragen – of nog lastiger, het gedrag van anderen te veranderen – heeft gemerkt dat de werkelijkheid weerbarstiger is.
Wie het gedrag van mensen wil veranderen, moet dan ook als eerste beseffen dat het in de praktijk helemaal niet zo eenvoudig is. Wanneer je voorbeelden van geslaagde nudges leest, zoals de bekende vlieg in de wc-pot en de klassieke pianotrap, dan lijkt het allemaal vrij simpel. De praktijk is helaas weerbarstiger. Gedragsveranderende interventies hebben een grote kans om te mislukken of te smoren in weerstand. Wetenschappers Sander Hermsen en Reint Jan Renes beschrijven in hun nieuwe boek Draaiboek gedragsverandering vijf lenzen waarmee je scherp zicht krijgt op je doel (wat voor gedrag wil je zien?) en de beste wegen om gedragsverandering te bereiken.
Op 3 november presenteren Sander Hermsen en Reint Jan Renes aan de hand van de vijf lenzen concrete handvatten voor het opzetten van campagnes, het ontwerpen van producten, diensten en online toepassingen, en het inzetten van verandertrajecten. Ze geven in hun lezing op basis van hun recent verschenen boek via een levendige mix van praktische voorbeelden en de nieuwste inzichten een praktische uiteenzetting die alle fasen van een geslaagd veranderproces in kaart brengt. Celia Noordegraaf, interim marketing- en communicatieadviseur en eigenaar van adviesbureau CUMAR, modereert de middag.
Over de sprekers
Celia Noordegraaf
Reint Jan Renes
Sander Hermsen
Hogeschool Utrecht - Faculteit Gezondheidszorg en Institute for Life Sciences and Chemistry
3584CS UTRECHT Bekijk op Google Maps
Hogeschool Utrecht is een ambitieuze hogeschool in een dynamische omgeving. Als University of Applied Sciences verzorgt zij onderwijs en verricht onderzoek.
Bereikbaarheid per openbaar vervoer
Vanaf Utrecht Centraal met bus lijn 12, uitstappen bij halte Heidelberglaan; zie routeplanner
Bereikbaarheid per Auto
Plan uw route via Google Maps
Parkeren
Parkeergarage Cambridgelaan (naast de Faculteit Gezondheidszorg)
Volg hiervoor de bebording waarop Gezondheidszorg en Life Sciences and Chemistry aangegeven staat.
Prijzen
Kostenoverzicht:
Leden: € 52,50
Logeion Young Professionals: € 26,25
Niet-leden: € 105,00
Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 26 oktober 2016.
Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.