Logo Zoeken
Seminar Doorn

HR & Communicatie - Krachten bundelen

donderdag 22 mei 2025 van 10:00 uur tot 16:30 uur

Locatie

Landgoed Zonheuvel
Amersfoortseweg 98
3941 EP Doorn
Krachten bundelen.jpg

Communicatie- en HR professionals richten zich op het versterken van de relatie tussen de organisatie en haar mensen – intern en extern. Zij bouwen beiden aan een sterke en toekomstbestendige organisatiecultuur, betrekken medewerkers bij de doelen van de organisatie en communiceren met zowel interne als externe stakeholders. Hoe kunnen beide disciplines hun krachten bundelen en elkaar versterken? Daar geeft dit actuele seminar richting aan en praktische handvatten voor.

Tijdens dit seminar kijken we naar thema’s als employer branding, talentmanagement, interne communicatie en medewerkersbetrokkenheid, inclusieve organisatiecultuur en verandering. 

Je krijgt antwoord op vragen als: 

  • Hoe communiceren nieuwe generaties? 
  • Wat kan ‘echt’ luisteren jou opleveren? 
  • Hoe ontwikkel je een continue dialoog waardoor positieve communicatie dagelijks wordt toegepast om het welzijn en functioneren te vergroten? 
  • En hoe breng je mensen echt in beweging? 

Programma 

09.30 uur | Ontvangst met koffie en thee

10.00 uur | Opening door dagvoorzitter Kjell Lutz

10.15 uur | Het generatie-effect: werken aan een toekomstbestendige organisatie | Door Kim Jansen

Jong en oud verschillen in hun visie op werken. Ze hebben totaal andere drijfveren en ideeën over aanpak van zaken. Dit geeft wrijving op de werkvloer. De kloof wordt groter, je krijgt frictie, eilandjes, verloop en verzuim. Eeuwig zonde, want generatiediversiteit is juist een prachtige kans om elkaar te versterken. 

Als je de uiteenlopende perspectieven en talenten elkaar laat kruisbestuiven, blijven niet alleen je medewerkers vitaal aan boord, maar schep je ook een creatieve, wendbare organisatie. Een plek waar de vernieuwingsinjectie van jonge collega's samenkomt met de ervaring en slagkracht van de oudere garde. Kim Jansen geeft je de inzichten en handvatten die je hiervoor nodig hebt.

11.15 uur | Netwerkbreak

11.45 uur | Beter samenwerken door echt luisteren | Door Froukje Weidema

Luisteren is even vanzelfsprekend als complex. En hoewel we allemaal weten hoe belangrijk dat luisteren is, wordt het voortdurend verstoord door allerlei langskomende zaken. In deze interactieve bijdrage kijken we naar die dingen die het luisteren in de weg staan, én scherpen we ons luistervermogen aan. Daarmee ontstaat een flinke aanscherping in de basisvaardigheden van een dialoog. 

  • Hoe breng je de juiste focus in een gesprek en houd je die aan? 
  • Wat staat luisteren in de weg en welke invloed heeft dat op een gesprek? 
  • Hoe kun je luistervaardigheden inzetten voor een soepele samenwerking en versterking van het onderling leren. 

12.45 uur | Lunchpauze

13.45 uur | Kies uit twee break-outs

Break-out 1: LinkedIn inzetten voor HR vraagstukken als employer branding en snelle invulling van vacatures | Roel Elsman (knox) 

LinkedIn biedt ongekende mogelijkheden om vacatures beter onder de aandacht te brengen of employer branding naar een veel hoger niveau te krijgen. Maak jij eigenlijk al optimaal gebruik van alle mogelijkheden? Tijdens deze kennissessie geeft Roel inzicht in de valkuilen, maar ook vooral kansen van dit platform.

Break-out 2: Amplitie: Positieve communicatie en het effect ervan | Ellen van Dieren

Amplitie is hét kernbegrip uit de positieve organisatiepsychologie, waarbij het draait om bevorderen in plaats van voorkomen (preventie) of herstellen (curatie). Werken aan amplitie blijkt enorm waardevol, zowel voor medewerkers als vanuit bedrijfseconomisch perspectief. Het leidt tot meer plezier, gezondheid en motivatie, minder verzuim en verloop, meer productiviteit en innovatie, betere dienstverlening, meer klanttevredenheid en hogere omzet. Positieve communicatie is hierbij key. 

Hoe ontwikkel je een continue dialoog waardoor positieve communicatie dagelijks wordt toegepast om het welzijn en functioneren te vergroten?

14.45 uur | Middagbreak

15.15 uur | Gezamenlijke impact in het onbewuste brein | Door Genieke Hertoghs

Dat je met Communicatie en HR samen de backbone van je organisatie vormt, is klip en klaar. Maar hoe overtuig je de rest van je organisatie daarvan? Hoe word je gezien als partij met toegevoegde waarde aan de directie- en bestuurstafel? 

De wetenschap toont aan dat mensen in hoge mate onbewust, irrationeel en emotioneel zijn. Goed uitleggen waarom het zo belangrijk is om een bestuursstoel bij te schuiven voor jullie, is niet de route. De vraag is: hoe bereik je de ander in z’n onbewuste besliscentrum? Hoe creëer je daar een ijzersterke verbinding? En zorg je voor een perceptie van toegevoegde waarde in plaats van ‘verplicht nummer’? 

Tijdens dit laatste onderdeel van de dag ontvangen deelnemers een stuk theoretische, wetenschappelijke basis, gecombineerd met een grote dosis kennis, ervaring en bijna alledaagse praktijksituaties.  

  • Leer impact maken, ongeacht de positie die je hebt binnen de organisatie  
  • Ontdek hoe pull kan bijdragen aan de perceptie die de ander van je heeft én aan verandering 
  • Ervaar hoe je verbinding, eigenaarschap en zelfs gedragsverandering op gang brengt 

16.15 uur | Afsluiting door dagvoorzitter Kjell Lutz

16.30 uur | Einde

Dit congres is een samenwerking van Logeion met Rendement. Je kunt je via hun site aanmelden. Logeion-leden ontvangen korting.

HR Rendement

Tickets

Regulier: € 549,- (ex)

Voor leden van Logeion: € 395,- (ex)

Over de sprekers

ellen van dieren.png

Ellen van Dieren

Ellen is mede-eigenaar van TalentCollege, de amplitie-experts. Ze is tevens dé trainer om management en medewerkers te activeren voor hun bijdrage aan een succesvolle organisatiecultuur. Als ondernemer, trainer en spreker houdt zij zich al sinds 2016 bezig met goed werkgeverschap, recruitment en vitaliteit. In 2020 kwam dit voor haar samen in het gedachtengoed van amplitie.
Frouk.jpg

Froukje Wiedema

Froukje Weidema is gepromoveerd ethicus en werkt vanuit haar eigen School voor Dialoog Nederland als dialoog-specialist en senior gespreks (-op) leider & supervisor moreel beraad, alsook docent communicatie voor therapeuten, geestelijk verzorgers en coaches. Daarnaast werkt ze tot voor kort als moreel beraad-specialist aan Amsterdam UMC. Tot slot werkt ze sinds 2008 als hoofddocent aan de postacademische beroepsopleiding Ethiek in de Zorgsector aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en is ze voorzitter van het Netwerk Ethiek Ondersteuning Nederland. Auteur van de bestseller ‘Luisterboek - Een boek dat je oren opent’.
foto Genieke.jpg

Genieke Hertoghs

Genieke Hertoghs is founding parent van het gedachtegoed Subconscious Impact. Een visie én set met concrete technieken om een ander te bereiken in het onbewuste brein. Door het toepassen van het gedachtegoed kun je verbinding, motivatie, eigenaarschap en zelfs gedragsverandering op gang brengen bij een ander. Genieke is keynotespreker, auteur van 'Impact: de kracht van onzichtbare invloed (2018)' en 'Don’t push me! Hoe je mensen wél beweegt!’ (2023). Haar organisatie Subconscious Impact leidt professionals op in dit gedachtegoed. Ook was zij drie jaar lang bestuurslid van Logeion (2013-2016).
Kim Jansen.jpg

Kim Jansen

Kim Jansen is sociaal psycholoog en altijd werkzaam geweest op het snijvlak van HR, onderzoek en het trainerschap. Zij is gefascineerd geraakt door het thema Millennials. Kim heeft zich gaandeweg ontwikkeld tot dé generatie expert van Nederland en kijkt het benutten van Generatiediversiteit en het inzetten op Generatiemanagement. Zij is auteur van de bestseller 'Het generatie-effect' dat in 2024 is verschenen.
Kjell Lutz.png

Kjell Lutz

Kjell is gefascineerd door hoe mensen leren. Tijdens zijn studie organisatiepsychologie heeft hij zich dan ook verdiept in de theorie van kennisoverdracht, hoe kun je mensen helpen leren. Dit heeft hij eerst met kleine groepen toegepast tijdens trainingen, daarna online met e-learnings en vervolgens met grote groepen tijdens bijeenkomsten. Als dagvoorzitter en spreker zit Kjell vol energie en enthousiasme. Met een gepaste dosis humor en de juiste interactie verbindt hij de deelnemers aan het thema van de dag en de actuele onderwerpen.
Roel Elsman Knox.jpg

Roel Elsman

Roel Elsman is Linkedin & Facebook Advertising Specialist bij KNOX FBM. 10 jaar geleden ontdekte hij de kracht van adverteren via social media. Naast het uitvoeren van social advertising campagnes houdt Roel zich bezig met audits uit waarin hij de social media performance van grote organisaties doorlicht. Met een van zijn concepten voor werven via social media is hij samen met Albert Heijn en Jumbo genomineerd voor de prestigieuze Recruitment Tech Award.

Landgoed Zonheuvel

Amersfoortseweg 98
3941 EP DOORN
Bekijk op Google Maps

Hotel & Conferentiecentrum Landgoed Zonheuvel ligt in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.

Bereikbaarheid
Kijk hier voor meer informatie over de bereikbaarheid van Landgoed Zonheuvel. Het congresgedeelte bevind zich in het Paviljoen.
Een plattegrond van het terrein vind je hier.

Openbaar vervoer
We raden je aan om kort voor je vertrek je reis te plannen met 9292
Vanaf NS-station Driebergen-Zeist heb je verschillende opties om verder te reizen met de bus.
Vanaf de NS-stations Maarn of Amersfoort CS neem je bus 82 richting Doorn en stap je uit bij de halte Maarten Maartenshuis. Vanaf daar is het circa 8 minuten lopen. 

Zowel in de ochtend als na afloop van het seminar zal er een pendelbus rijden vanaf het station. Bij de definitieve bevestiging zullen wij de concrete informatie delen.

Auto en parkeren
Landgoed Zonheuvel ligt aan de doorgaande weg N227 tussen Maarn en Doorn. Je kunt op het terrein gratis parkeren. Aan het begin van het parkeerterrein staan oplaadpalen, waar plaats is voor 10 elektrische auto’s.

Kom samen naar dit seminar

Dit seminar is bedoeld voor communicatie- en HR-professionals die samen hun krachten willen bundelen om hun positie in de organisatie te versterken en hiermee de hele organiatie verder willen brengen.

Tickets

Regulier: € 549,- (ex)

Voor leden van Logeion: € 395,- (ex)