Logo Zoeken
Vakimpuls Amsterdam

Hoe humor ons beeld van organisaties en issues kleurt - CSC Vakimpuls

dinsdag 26 maart 2024 van 15:30 uur tot 17:30 uur

Locatie

Universiteit van Amsterdam
Nieuwe Achtergracht 166
1018 WV Amsterdam
Lachende mensen voor televisie_klein.jpg

Voor organisaties is hun publieke imago van groot (commercieel) belang en dit wordt zowel door als in de media gevormd. Hadden organisaties vroeger vooral te vrezen van onderzoeksjournalisten, in het veranderend medialandschap zijn er tal van actoren bij gekomen die de publieke opinie mede vormgeven. Denk aan influencers, maar zeker ook aan de rol van humoristen en satirici.

Spotprenten en cabaretiers weten al langer een publiek te bereiken. Televisiesatire heeft maatschappelijke kritiek naar een nog groter publiek gebracht. In een versplinterend medialandschap weten satiremakers een groot publiek aan zich te binden. Daarbij is een deel van dit publiek niet de standaard-nieuwsconsument. Bekende Nederlandse voorbeelden zijn De Avondshow met Arjen Lubach en het Volkskrantblog De Speld.

Doel van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) is de verbinding tussen de communicatiewetenschap en de -praktijk aan te jagen.

De meest recente publicatie van het CSC gaat over de rol van satire en humor in communicatie en het publieke debat. In dit whitepaper CSC Insights IV delen vier communicatiewetenschappers de resultaten van hun onderzoek naar humor en satire. Daarnaast zijn communicatieprofessionals geïnterviewd over hun ervaringen met humor en satire.

Hoogleraar Christian Burgers onderzocht samen met universitair docent Britta Brugman, universitair hoofddocent Mark Boukes en universitair docent Ellen Droog de rol van humor en satire in communicatie en het publieke debat. Zij schreven samen het whitepaper.

Jan Jelle van Hasselt, Managing Partner Wit Bestuurscommunicatie, merkte hoe zijn project om draagvlak voor 'Wind op Zee' te verwerven, vleugels kreeg na een uitzending door Arjen Lubach.
Peggy Spaapen, Chief Marketing Officer bij Centraal Beheer, komt aan aan het woord in de whitepaper. Centraal Beheer zet heel bewust humor in. Hun slogan ‘Even Apeldoorn bellen’ werd niet voor niets in 2012 opgenomen in de Van Dale.
Bastiaan Geleijnse, één van de cartoonisten achter Fokke en Sukke, schreef het voorwoord. Verder werd ook cartoonist Benjamin Kikkert  geïnterviewd voor het whitepaper.

Programma
15.30
Inloop met koffie/thee
16.00 Welkom en inleiding - door prof. Christian Burgers
16.15 Praktijkervaringen met satire en humor - interview Jan Jelle van Hasselt en Peggy Spaapen door Celia Noordegraaf
16.30 Satire in het publieke debat - door dr. Mark Boukes en dr. Britta Brugman
16.45 De spiegel van de cartoonist - interview met Benjamin Kikkert en Bastiaan Geleijnse door prof. Christian Burgers en dr. Ellen Droog
17.00 In gesprek met de zaal – panelgesprek auteurs, cartoonisten, communicatieprofessionals waaronder een vertegenwoordiger van Young Logeion
17.15 Lancering whitepaper CSC Insights IV: Humor om te lachen
17.30 Netwerkborrel
18.00 Einde

Over de sprekers

Bastiaan Geleijnse.jpg

Bastiaan Geleijnse

Bastiaan Geleijnse is een Nederlands journalist, columnist, cabaretier en medebedenker/scenarist van de cartoonreeks Fokke & Sukke. Hij zat ook in de redactie van het satirische televisieprogramma Dit was het nieuws.
Celia Noordegraaf_vierkant.jpg

Celia Noordegraaf

Celia Noordegraaf was als bestuurslid van Logeion verantwoordelijk voor de portefeuille Wetenschap en Professionalisering. In het dagelijks leven is zij interim communicatiemanager en momenteel werkzaam voor UMC Groningen. Vanuit het Centrum voor Strategische Communicatie en samen met Logeion-hoogleraar Christian Burgers jaagde zij de verbinding tussen wetenschap en praktijk aan en modereerde hiervoor veel bijeenkomsten.
Christian-Burgers.png

Christian Burgers

Christian Burgers is hoogleraar Communication and Organisations bij de Afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Tussen 2019 en 2024 was hij bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie (Logeion-leerstoel) aan dezelfde universiteit. Zijn onderzoek richt zich onder meer op overtuiging en betekenisgeving van maatschappelijke issues via communicatie en taal en op het tegengaan van mis- en desinformatie. Hij heeft verschillende onderzoeksbeurzen verworven, waaronder een Veni-beurs en een Vidi-beurs van NWO.
foto-Ellen-Droog.jpg

Ellen Droog

Dr. Ellen Droog is universitair docent Corporate Communicatie op de afdeling Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek focust zich voornamelijk op de productie, verwerking en effecten van ambigue informatie zoals misinformatie, satirisch nieuws en humor.
Fot Jan Jelle van Hasselt_LOGNW_vierkant.jpg

Jan Jelle van Hasselt

Jan Jelle van Hasselt is mede-eigenaar van Wit Bestuurscommunicatie in Amsterdam. Hij beschikt over ruim twintig jaar ervaring in advieswerk en communicatie. Zijn loopbaan startte hij bij Ernst & Young brancheadviseurs, om na vijf jaar de overstap te maken naar Hill and Knowlton. Vanaf 1995 was hij als organisatieadviseur werkzaam bij Twynstra Gudde, waar hij partner werd Communicatie- en Identiteitsmanagement. Daarna werkte hij twee jaar bij Pleon. Zijn specialismen zijn corporate communicatie, verandercommunicatie en projectcommunicatie.
Mark boukes.jpg

Mark Boukes

Mark Boukes (PhD, 2015) is universitair hoofddocent Corporate Communicatie bij de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoeksinteresses omvatten: journalistiek, media-effecten, infotainment en (digitale) onderzoeksmethoden.
Peggy Spaapen.jpg

Peggy Spaapen

Peggy Spaapen is Chief Marketing Officer bij Centraal Beheer Particulieren met ruim 15 jaar ervaring in positionering, branding, digital, online marketing en social media.
Sanne Wijers.png

Sanne Wijers

Sanne Wijers is Bestuurslid Externe Relaties Young Logeion.

Universiteit van Amsterdam

Nieuwe Achtergracht 166
1018 WV AMSTERDAM
Bekijk op Google Maps

De bijeenkomst vindt plaats in de Universiteit van Amsterdam, zaal REC C10.20 op de 10e verdieping.

Adres:
Roeterseilandcampus - ingang B/C
Nieuwe Achtergracht 166, 1018 WV Amsterdam

Bereikbaarheid

Kom je van buiten Amsterdam en reis je per trein? Neem vanaf Amsterdam Centraal de metro naar Weesperplein. In ca. 5 minuten lopen ben je op bij de Universiteit van Amsterdam.

Prijzen

Niet-Leden
€ 50,00

Voor deze bijeenkomst is de Logeion-Waardebon geldig.

Kostenoverzicht
:
Leden: €25,00
Young Logeion leden (tot 30 jaar): €12,50 
Niet-leden: €50,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 11 maart 2024. 

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.