Factor-C: van methode naar mindset
dinsdag 13 oktober 2015 van 14:00 uur tot 18:00 uurLocatie
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, WaterlandzaalBevelandseweg 1
1703 AZ Heerhugowaard
Het is misschien de droom van iedere communicatieprofessional: inhoudelijke collega’s, bestuurders en projectleiders die communicatie ‘top of mind’ hebben. Die hun werk doen met oog voor de omgeving. Sterker nog: die de omgeving actief opzoeken en ermee samenwerken. Gelukkig bestaan deze collega’s al.. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook door anderen wordt opgepakt? En hoe zorg je voor die meer omgevingsgerichte mindset in de organisatie? Tijdens deze Vakimpuls leer je meer over de methode Factor-C en gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van praktijkcases.
Het is misschien de droom van iedere communicatieprofessional: inhoudelijke collega’s, bestuurders en projectleiders die communicatie ‘top of mind’ hebben. Die hun werk doen met oog voor de omgeving. Sterker nog: die de omgeving actief opzoeken en ermee samenwerken. Gelukkig bestaan deze collega’s al. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook door anderen wordt opgepakt? En hoe zorg je voor die meer omgevingsgerichte mindset in de organisatie? Tijdens deze Vakimpuls leer je meer over de methode Factor-C en gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van praktijkcases.
Factor-C* is een methode die helpt om een organisatie te ondersteunen bij het ontwikkelen van het ‘communicatie vermogen’. Het is geen wondermiddel. Ook geen blauwdruk. En al helemaal geen kunstje. Factor-C biedt instrumenten die het gesprek over communicatie makkelijker, zichtbaar en gestructureerd maken. Sommige inhoudelijke collega’s kunnen na enige tijd deze instrumenten zelf hanteren, wat vaak betere opdrachtgevers van ze maakt voor de afdeling Communicatie. Andere collega’s hebben hier hulp bij nodig, wat de afdeling Communicatie kan bieden als adviseur of facilitator. Factor-C kan uiteindelijk leiden tot een andere, meer omgevingsgerichte mindset in de organisatie.
Tijdens deze middag hoor je wat de methode Factor-C inhoudt. Carola de Vree, Publiec bureau voor communicatie en beleid, geeft je inzicht in manieren van werken met deze methode waardoor ook echt iets in de mindset van medewerkers gebeurt.
Daarnaast passeren twee praktijkcases van Factor-C de revue:
Casus Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK)
Alex Rennings (projectleider bij HHNK) en Noor Ney (hoofd communiatie bij HHNK) vertellen hoe Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) twee jaar geleden begon met de introductie van Factor-C in de organisatie. Factor-C is het instrument om de medewerkers meer omgevingsbewust te maken en ze ook daadwerkelijk tools hiervoor in handen te geven. 'K3' (Krachtenveld, Kernboodschap en Kalender) staat hier dan ook voor heel iets anders dan de zingende meidengroep. Men ziet vooral de waarde in het gezamenlijke, waarbij alle leden van de projectgroep input leveren en verantwoordelijk zijn voor een degelijke communicatieaanpak.
Zoetermeer: samenspraak = samenleren
Zoetermeer, met 125.000 inwoners de derde stad van Zuid-Holland, heeft hoge ambities als het om omgevingsgericht werken gaat. De gemeente wil beleid en projecten zoveel mogelijk in coproductie met de stad tot stand brengen. Samenspraak, zoals Zoetermeerders participatie noemen, gaat niet vanzelf goed. Medewerkers en bestuurders moeten zich een nieuwe manier van werken eigen maken; Factor-C geeft hierbij houvast. Inwoners moeten soms nog wennen aan het meedenken over beleid in een vroeg stadium. Wat gaat er goed in Zoetermeer en wat kan er nog beter? Wat bracht de methode Factor-C? En wat kunnen andere overheden daarvan leren? In de workshop proberen we op deze vragen een antwoord te formuleren. De casus Gemeente Zoetermeer wordt uitgelegd door Coen Helderman.
Aan het einde geven we je tips voor een eventueel vervolg in jouw organisatie. En we gaan in gesprek over de plussen en minnen van Factor-C, de verwachtingen en de borging. Dit alles onder de bezielende leiding van dagvoorzitter Lydia Jumelet.
*De methode Factor-C is ontwikkeld binnen de (rijks)overheid, maar wordt inmiddels ook bij bedrijven, corporaties, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties toegepast.
Over de sprekers
Alex Rennings
Carola de Vree
Coen Helderman
Lydia Jumelet
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Waterlandzaal
1703 AZ HEERHUGOWAARD Bekijk op Google Maps
De bijeenkomst vindt plaats in de Waterlandzaal.
Openbaar vervoer
Het kantoor ligt nabij het station Heerhugowaard aan de kant van het centrum. Zodra je het station uitloopt, sta je op het Stationsplein. Houd rechts aan. Na 200 meter steek je de kruising met de Zuidtangent recht over. De bezoekersingang is bereikbaar via de Zuidtangent of de Bevelandseweg.
Auto
Het kantoor heeft een parkeerterrein met een beperkt aantal parkeerplaatsen voor bezoekers. Speciaal voor deelnemers aan deze bijeenkomst is parkeren mogelijk bij hotel/restaurant Jules in de Gildestraat 2, 1704 AG Heerhugowaard. Vanaf de parkeerplaats is het ongeveer 5 minuten lopen naar het kantoor.
Prijzen
Kostenoverzicht:
Leden: € 45,00
Logeion Young Professionals: € 22,50
Niet-leden: € 95,00
Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 5 oktober 2015.
Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.