Entertainment Education als communicatie-instrument - CSC Webinar
dinsdag 4 oktober 2022 van 12:00 uur tot 13:00 uurDit webinar maakt deel uit van een nieuwe reeks webinars van het Centrum Strategische Communicatie, de zogenaamde CSC Webinars.
Medisch Centrum West (1988 -1994) was de populairste ziekenhuishuisserie ooit op de Nederlandse televisie. Wat veel mensen niet weten, is dat het een van de eerste vormen van Entertainment Education in Nederland was. Prof. Martine Bouman van de Erasmus Universiteit en het Centrum Media & Gezondheid, werkte samen met de scriptschrijvers en onderzocht of de serie ook kon bijdragen aan kennis over hart- en vaatziekten bij vrouwen, voeding en orgaandonatie. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Het terugdringen van grote sociaaleconomische gezondheidsverschillen vormt een rode draad in haar loopbaan. Als traditionele middelen als folders, websites en bijsluiters niet aansluiten bij groepen mensen die die informatie hard nodig hebben, moet je andere middelen inzetten. Entertainment-Education bijvoorbeeld. Het gaat er bij de Entertainment-Education strategie om, om maatschappelijke vraagstukken (zoals gezondheid, duurzaamheid, sociale tolerantie) op een laagdrempelige manier via entertainment formats over het voetlicht te brengen.
Woorden als ‘boodschap’ en ‘voorlichting’ kunnen echt niet meer, volgens Martine Bouman. Die termen en de bijbehorende aanpak zijn volstrekt achterhaald. Het gaat om het stimuleren van onderlinge gesprekken over maatschappelijke issues, het ontwikkelen van een geïntegreerde communicatiestrategie in afstemming en met inbreng van betrokkenen. Hoe maken we bijvoorbeeld seksueel overschrijdend gedrag bespreekbaar voor en door jongeren en hoe laten we daarbij handelingsperspectieven zien. Daarvoor moet je je verdiepen in de belevingswereld van jongeren, hun verhalen ophalen en nieuwe manieren ontdekken om met hen te communiceren. In haar onderzoek- en adviesfunctie werkt Martine Bouman veel samen met inhoudelijke themaorganisaties en creatieve professionals bij het ontwikkelen en uittesten van entertainment formats met een toegevoegde maatschappelijke waarde.
Roel Lutkenhaus promoveerde bij Martine Bouman op een onderzoek naar Entertainment-Education in het digitale medialandschap. Hij experimenteerde met digitale onderzoeksmethoden om online doelgroepen in kaart te brengen, te begrijpen hoe ze zich tot gezondheids- en sociale kwesties verhouden en samen met invloedrijke content creators campagnes te ontwikkelen. In 2020 richtte hij New Momentum op, een bureau dat sociaal-maatschappelijke onderstromen op internet in kaart te brengt en samen met anderen digitale co-creatiesessies voor inclusieve (publieke) communicatietrajecten organiseert.
New Momentum wil sociale media inzetten voor positieve verandering op het internet, vertelt Roel Lutkenhaus. “We onderzoeken online communicatienetwerken om campagnes te ontwikkelen die bubbels verbinden. Zo is de gemeente Rotterdam de afgelopen jaren geconfronteerd met steekincidenten onder jongeren die door media gelinkt worden aan de drill subcultuur. Drill is een subgenre van hiphop dat draait om bedreigingen tussen rivaliserende groepen jongeren. De incidenten leidden tot sociale onrust en een groeiende groep jongeren die zegt ‘voor de veiligheid’ een mes bij zich dragen. Wij onderzochten drill op YouTube en Instagram en adviseerden wat er op sociale media gedaan kan worden om messenbezit terug te dringen.
Christian Burgers, hoogleraar Strategische Communicatie (Logeion-leerstoel) geeft na afloop zijn reflectie op de minicolleges.
Programma
12.00 - 12.05 uur Welkom door moderator Celia Noordegraaf
12.05 – 12.25 uur Minicollege prof. Martine Bouman ‘Entertainment Eduction (EE) als instrument voor sociale verandering’
12.25 – 12.45 uur Minicollege dr. Roel Lutkenhaus ‘Communicatie als model voor maatschappelijke innovatie’
12.45 – 12.55 uur Discussie: EE-formats voor Social Change moeten standaard deel uitmaken van de toolkit van de communicatieprofessional
12.55 - 13.00 uur Reflectie en samenvatting door Christian Burgers, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie
13.00 uur Afsluiting door Celia Noordegraaf
Over de sprekers
Celia Noordegraaf
Christian Burgers
Martine Bouman
Roel Lutkenhaus
Prijzen
Kostenoverzicht:
Leden: € 0,00
Young Logeion: € 0,00
Niet-leden: € 10,00
Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 26 september 2022.
Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.