Logo Zoeken
CSC-webinar Gratis voor leden Online

De strategische kansen van interactieve verhalen

dinsdag 12 juli 2022 van 12:00 uur tot 13:00 uur
boek met laptop storytelling 705x220.jpg

Dit webinar maakt deel uit van een reeks webinars van het Centrum Strategische Communicatie, de zogenaamde CSC Webinars.

Communicatieprofessionals zijn voortdurend op zoek naar de beste manier om organisaties te helpen hoe ze zowel extern als intern moeten communiceren. Daarbij vraagt elke tijd, elke generatie, om zijn eigen benadering. Storytelling is een communicatietechniek die steeds meer wordt toegepast. In interactieve verhalen kun je de lezer nog actiever betrekken. Hoe kunnen interactieve verhalen helpen bij het behalen van de strategische doelen van een organisatie?

In het CSC-webinar krijg je in een minicollege van dr. Karin Fikkers (Universiteit Utrecht) eerst zicht op hoe traditionele verhalen kunnen overtuigen. Vervolgens bespreekt dr. Renske van Enschot (Tilburg University) hoe digitale media interactieve verhalen mogelijk maken en geeft zij een overzicht van verschillende soorten interactieve verhalen. Onder leiding van moderator Celia Noordegraaf gaan we met elkaar in gesprek over hoe je deze verhalen kan inzetten voor corporate communicatie of marketing.

Christian Burgers, hoogleraar Strategische Communicatie sluit af met een samenvatting en reflectie.

Programma
12.00 - 12.05 uur Welkom en ontvangst door moderator Celia Noordegraaf
12.05 – 12.25 uur Minicollege Karin Fikkers ‘De overtuigingskracht van verhalen’
12.25 – 12.45 uur Minicollege Renske van Enschot ‘De mogelijkheden van interactieve verhalen’
12.45 – 12.55 uur Q&A – Hoe kunnen we deze inzichten toepassen?
12.55 - 13.00 uur Reflectie en samenvatting door Christian Burgers, afsluiting

Over de sprekers

Celia Noordegraaf_vierkant.jpg

Celia Noordegraaf

Celia Noordegraaf was als bestuurslid van Logeion verantwoordelijk voor de portefeuille Wetenschap en Professionalisering. In het dagelijks leven is zij interim communicatiemanager en momenteel werkzaam voor UMC Groningen. Vanuit het Centrum voor Strategische Communicatie en samen met Logeion-hoogleraar Christian Burgers jaagde zij de verbinding tussen wetenschap en praktijk aan en modereerde hiervoor veel bijeenkomsten.
Christian-Burgers.png

Christian Burgers

Christian Burgers is hoogleraar Communication and Organisations bij de Afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Tussen 2019 en 2024 was hij bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie (Logeion-leerstoel) aan dezelfde universiteit. Zijn onderzoek richt zich onder meer op overtuiging en betekenisgeving van maatschappelijke issues via communicatie en taal en op het tegengaan van mis- en desinformatie. Hij heeft verschillende onderzoeksbeurzen verworven, waaronder een Veni-beurs en een Vidi-beurs van NWO.
Karin Fikkers foto 220x220.jpg

Karin Fikkers

Dr. Karin Fikkers is universitair docent bij de afdeling Talen, Literatuur en Communicatie (Faculteit Geesteswetenschappen) van de Universiteit Utrecht. Al sinds haar afstudeeronderzoek over narratieve overtuiging is ze gefascineerd door de kracht van verhalen en de positieve en negatieve gevolgen ervan. Haar promotieonderzoek bij de Amsterdam School of Communication Research (AScoR, Universiteit van Amsterdam) richtte zich op de effecten van gewelddadige televisieprogramma’s en games op het agressieve gedrag van jongeren. Als postdoc onderzocht ze onder andere of er een verband is tussen het spelen van games en intelligentie bij jonge kinderen, en voerde ze een onderzoek uit in het Nemo Science Museum om te kijken welk type kinderen vatbaarder is voor de goede én de slechte effecten van media-entertainment. Sinds 2019 werkt ze aan de Universiteit Utrecht, waar ze zich richt op de vraag hoe interactieve verhalen kunnen bijdragen aan duurzame attitudes en gedrag van mensen.
renske foto 220x220.jpg

Renske van Enschot

Dr. Renske van Enschot is van oorsprong neerlandica. Zij promoveerde op een onderzoek naar visuele metaforen in reclame. Ze werkt als universitair docent bij de specialisatie New Media Design binnen de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University. Ze houdt zich bezig met onderwijs en onderzoek naar interactieve verhalen: hoe kun je met digitale media verhalen anders vertellen of zelfs andere verhalen vertellen? Ze richt zich hierbij vooral op de journalistiek en gezondheidscommunicatie en laat zich graag inspireren door game-onderzoek. Ze deed bijvoorbeeld onderzoek naar de newsgame I Am Mosul en ontwikkelt samen met studenten interactieve gezondheidsverhalen voor haar onderzoek naar de toegevoegde waarde van interactiviteit in verhalen.

Prijzen

Niet-Leden
€ 10,00

Kostenoverzicht:
Leden: € 0,00
Young Logeion: € 0,00
Niet-leden: € 10,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 4 juli 2022. 

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.