Logo Zoeken
Vakimpuls Rijswijk Online

Het persbericht is dood, lang leve het persbericht

woensdag 17 juni 2015 van 15:00 uur tot 18:15 uur

Locatie

ANP Pers Support
Verrijn Stuartlaan 7
2288 EK Rijswijk
Anp-persbericht.jpg

Is het persbericht nog wel van deze tijd? In een tijd dat organisaties zelf direct kunnen communiceren met doelgroepen? Hoe zet je het persbericht anno 2015 in, hoe effectief is de inzet ervan en welke nieuwsfactoren zijn voor journalisten bepalend of ze er een nieuwsbericht van maken?

In het eerste programmaonderdeel worden verschillende persberichten onder de loep genomen. Wil je jouw persbericht laten beoordelen door vakgenoten en de sprekers? Stuur dan je persbericht naar info@logeion.nl o.v.v. "Vakimpuls Persberichten 17 juni".

Tijdens deze middag kijken we vanuit verschillende invalshoeken naar het persbericht. Onderzoeker Pytrik Schafraad van de Universiteit van Amsterdam presenteert de uitkomsten van zijn onderzoek ‘Dit wordt het nieuws’, over de vraag wanneer journalisten ervoor kiezen een persbericht te gebruiken en hoe ze dat persbericht gebruiken?

ANP Pers Support verzorgt het praktische deel van deze bijeenkomst. Wat is een goede kop voor een persbericht, wat is de ideale lengte, hoe ga je om met bijlagen en afbeeldingen, wat voor aanhef gebruik je, wat is een gunstig moment om te versturen, en last but not least, ga je nog even je bericht nabellen? Alle tips en tricks en do’s en don’ts komen hier aan bod.

Ervaringen uit de praktijk worden gedeeld door Ewald van Rooij, oprichter en directeur van Lindblom, bureau voor pr en public affairs. Hij vertelt over de geslaagde inzet van persberichten, maar ook over de minder geslaagde gevallen. Ook gaat hij in op de positie van het persbericht in de mix van overige communicatiemiddelen, en vertelt over de alternatieven voor het persbericht. De middag wordt afgesloten met een paneldiscussie en uiteraard bijdragen uit de zaal, aan de hand van een aantal prikkelende stellingen.

Tijdens deze middag komen alle aspecten van het persbericht aan de orde en tonen we aan dat het persbericht anno 2015 nog springlevend is, mits goed ingezet.

Over de sprekers

ewald-van-rooij-Lindblom-pr-vierkant.jpg

Ewald van Rooij

Mede-oprichter van Lindblom public relations public affairs. Hij heeft de dagelijkse leiding over het bureau en is actief voor een aantal opdrachtgevers, zoals ING, T-Mobile, Gemeente Den Haag, PostNL, de Lotto en PGGM.
LOGNW_Hans van der Lugt_vierkant.jpg

Hans van der Lugt

Hans van der Lugt werkte 16 jaar voor NRC Handelsblad, onder meer als verslaggever in Den Haag en Brussel. Vier jaar geleden maakte hij de overstap naar het communicatievak. Hij is nu zelfstandig communicatieadviseur en lid van de vakgroep Mediarelaties van Logeion.
Manouk van der Vorm.jpg

Manouk van der Vorm

Directeur ANP Pers Support a.i. Ze begon haar carrière negen jaar geleden als chef op de redactie van het ANP. Vanaf 2009 is Manouk manager van ‘ANPinOpdracht’; haar team produceert branded content in opdracht voor bedrijven. Vanaf januari 2015 is Manouk verantwoordelijk voor ANP Pers Support en naast de productie ook verantwoordelijk voor de distributie van persberichten.
Pytrik-Schafraad-vierkant.jpg

Pytrik Schafraad

Docent/Onderzoeker bij de programmagroep Corporate Communication, Communicatiewetenschap, aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn specialisatie is de relatie tussen nieuwsmedia en hun bronnen, in het bijzonder de invloed van public relations op het nieuws.

ANP Pers Support

Verrijn Stuartlaan 7
2288 EK RIJSWIJK
Bekijk op Google Maps

ANP Pers Support is onderdeel van persbureau ANP en PR Newswire en zorgt ervoor dat nieuws van bedrijven en organisatie succesvol onder de aandacht van media in binnen- en buitenland gebracht wordt. Persberichten worden geplaatst op de netwerken van internationale persagentschappen en via de perscontacten database Agility gestuurd naar journalisten, freelancers en bloggers binnen bepaalde vakgebieden en landen.

ANP meer dan een persbureau
ANPInMedia verzorgt in berichten, sms-alarmeringen, foto's, videoclips en -journaals, graphics, radiobulletins en teletekst nieuws voor vrijwel alle Nederlandse media (televisie, radio, kranten, internet, mobiel, magazines) en produceert dagelijks gemiddeld 350 tot 400 nieuwsberichten; 24 uur per dag, zeven dagen per week.

ANPInBusiness vermarkt, in samenwerking met uitgevers, onder meer digitale informatieproducten en de Nederlandse media-agenda in de zakelijke markt.

ANPInOpdracht produceert in opdracht tekst, foto- en videoreportages.
ANP Pers Support is een joint venture met PR Newswire, dat via het tekstnet van het ANP integrale persberichten verspreidt onder de Nederlandse media. Het ANP bestaat sinds 1934 en is sinds 2010 eigendom van de Vereniging Veronica.

Routebeschrijving
Voer op de site van ANP Pers Support je vertrekpunt in en Google maps laat zien hoe bij ANP te komen. 

Prijzen

Niet-Leden
€ 65,00

Kostenoverzicht:
Leden:  37,50
Logeion Young Professionals: 18,75
Niet-leden: € 65,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 9 juni 2015.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.