Logo Zoeken
Online

De trends en toekomst van Corporate Communicatie - prof. dr. Michael Goodman

dinsdag 12 april 2016 van 14:30 uur tot 18:00 uur

Locatie

CREA en Universiteit van Amsterdam
Nieuwe Achtergracht 166
1018 WW Amsterdam
Corporate-Communicatie-705x220.jpg

Sinds 1999 doet prof. dr. Michael Goodman - hoogleraar Baruch College New York en directeur Corporate Communications International (CCI) - onderzoek naar de stand van zaken van corporate communicatie binnen organisaties. Iedere twee jaar wordt de corporate communicatie-praktijk van een groot aantal organisaties in de Verenigde Staten, maar ook in Hong Kong, China en Zuid-Afrika tegen het licht gehouden. De resultaten geven niet alleen een goed beeld van ontwikkelingen, maar maken het ook mogelijk om (voorzichtige) uitspraken te doen over de richting waarin deze vakdiscipline zich aan het bewegen is

   

Dit CommunicatieCollege wordt gehouden in het Engels.

Sinds 1999 doet prof. dr. Michael Goodman - hoogleraar Baruch College New York en directeur Corporate Communications International (CCI) - onderzoek naar de stand van zaken van corporate communicatie binnen organisaties. Iedere twee jaar wordt de corporate communicatie-praktijk van een groot aantal organisaties in de Verenigde Staten, maar ook in Hong Kong, China en Zuid-Afrika tegen het licht gehouden. De resultaten geven niet alleen een goed beeld van ontwikkelingen, maar maken het ook mogelijk om (voorzichtige) uitspraken te doen over de richting waarin deze vakdiscipline zich aan het bewegen is.

In dit CommunicatieCollege zal Michael Goodman een overview geven van zijn onderzoeksresultaten waarbij hij zal laten zien dat het belang toeneemt om werknemers te laten groeien in de rol als ‘ambassadeurs’ van de organisatie. In een netwerksamenleving waar social media een grote rol spelen kan je alleen succesvol reputatiemanagement realiseren als je medewerkers in relaties met stakeholders de waarden van de organisatie uitdragen. De vraag is vervolgens: is dit wel een centrale verantwoordelijkheid/opdracht voor corporate communicatie? En wat wordt er, naast het antwoord op deze vraag, belangrijk voor corporate communicatie de komende tien jaar?

We gaan met Michael Goodman in gesprek over de uitdagingen voor corporate communicatie en we onderzoeken overeenkomsten/verschillen tussen zijn onderzoeksresultaten en de ervaringen die wij zelf hebben in Europa. Gesprekleider Wim Elving (UvA/ASCoR) zal de deelnemers en een expertpanel -  bestaande uit Betteke van Ruler (emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap), Piet Verhoeven (UvA/ASCoR), Tibor van Bekkum (Valuebridge) en Mark van Vuuren (UT/ASCoR) - een zestal stellingen voorleggen over uitdagingen en bedreigingen voor corporate communicatie. Deze stellingen zullen ook door het publiek worden beoordeeld op juist of onjuist. Opbrengst: een mooi inzicht in de stand van zaken van Corporate communicatie en de richting waarin we (denken dat) we opgaan. En ongetwijfeld: food-for-thought.

Over de sprekers

betteke-van-ruler-poging2.jpg

Betteke van Ruler

Betteke van Ruler is emeritus-hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft een lange carrière achter de rug, eerst als communicatieprofessional, daarna als docent communicatie in het hbo en sinds 1996 als wetenschapper. In de loop van de tijd heeft zij talloze boeken en artikelen gepubliceerd over het communicatievak. Haar laatste boek 'Strategisch communicatie frame II' verscheen in november 2023. In 2014 is de Van Ruler Academy opgericht waarin ze een brug slaat tussen theorie en praktijk. Betteke van Ruler is tevens erelid van Logeion.
Mark van Vuuren.jpg

Mark van Vuuren

Dr. Mark van Vuuren is universitair hoofddocent Organisatiecommunicatie aan de Universiteit Twente. Hij onderzoekt onder andere de manieren waarop professionals betekenis verlenen aan hun werk, hoe ze samenwerken in nieuwe organisatievormen, en hoe het kan dat dezelfde taakomschrijving kan leiden tot heel verschillende banen. Mark werd verkozen tot beste docent van zijn universiteit, en was visiting professor in Canada, Denemarken en Zweden. Zijn meest recente boeken zijn ‘Mooier Werk’ (2018) en 'Klink - Spreken met impact' (2021).
Michael Goodman.jpg

Michael Goodman

Prof. dr. Michael Goodman is hoogleraar en directeur van de MA Corporate Communication van Baruch College, City University New York en oprichter en directeur van Corporate Communication International (CCI). Daarnaast is hij visiting professor bij ondermeer Aarhus School of Business (Denmark), Bangkok Univirsity, Hong Kong Polytechnic University,, Insitituto International de Ciencias Sociais (Brazilie) en Universita IULM (Italie). Hij is lid van een groot aantal internationale vaknetwerken en adviseert een groot aantal bedrijven en organisaties op het gebied van corporate communicatievraagstukken. Compleet CV te bekijken op: https://www.baruch.cuny.edu/wsas/academics/communication/mgoodman.htm
Foto Tibor van Bekkum vierkant.jpeg

Tibor van Bekkum

Is gespecialiseerd in vraagstukken die organisatie-identiteit raken, zoals visieontwikkeling, positioneringstrategie en cultuurverandering. In 2014 werd zijn boek ‘Bouwen aan Organisatie Identiteit’ uitgeroepen tot communicatieboek van het jaar. Organisatie-identiteit gaat over de fundamentele overtuigingen van mensen ten aanzien van hun organisatie. Van directeur tot werkvloer. Die overtuigingen instrueren, inspireren en legitimeren keuzes en gedrag. Organisatie-identiteit heeft dus beslissende impact op het handelingsperspectief van organisaties, units, teams en individuen. Het is bepalend voor de dynamiek tussen organisatie en omgeving enerzijds én tussen management en medewerkers anderzijds. In 2011 richtte Tibor samen met Aty Boers adviesbureau Valuebridge op. Met als missie ‘building meaningful companies’: organisaties die van onderscheidende betekenis zijn voor klanten, medewerkers en aandeelhouders doordat zij een relevant, onderscheidend en (vooral!) gedeeld handelingsperspectief weten te creëren.

CREA en Universiteit van Amsterdam

Nieuwe Achtergracht 166
1018 WW AMSTERDAM
Bekijk op Google Maps

We ontvangen jullie graag in de Muziekzaal van CREA: het cultureel studentencentrum van de Universiteit van Amsterdam. CREA bevindt zich op de Nieuwe Achtergracht 170,
1018 WV Amsterdam.

Het college vindt vervolgens plaats op de Universiteit van Amsterdam, op de Roeterseilandcampus. Vanaf CREA loop je in drie minuten naar de ingang van gebouw B/C. Dit is op de Nieuwe Achtergracht 166, 1018 WV Amsterdam. Het college vindt plaats in collegzaal REC C1.04.

Routebeschrijving
De Roetereilandcampus bevindt zich midden in het centrum van Amsterdam. We raden iedereen aan om, i.v.m. de verkeersdrukte en de beperkte (en vrij dure) parkeergelegenheid, met het openbaar vervoer te komen. De campus is heel goed te bereiken vanaf station Amsterdam Centraal. Neem vanaf hier metro 51 (richting Westwijk), 53 (richting Gaasperplein) of 54 (richting Gein). Stap uit bij de halte Weesperplein. Vanaf hier is het nog 4 minuten lopen naar de campus.
Plan je persoonlijk snelste ov route via 9292.nl.

Kom je met de auto naar de bijeenkomst dan kunt u via Google Maps uw persoonlijke route plannen. In de omgeving kunt u betaald parkeren.

Prijzen

Niet-Leden
€ 130,00

Kostenoverzicht:
Leden: 65,00
Logeion Young Professionals: € 32,50
Niet-leden: € 130,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 4 april 2016.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.